Matkakertomukset

SIOP-E 2024

SIOP-E 2024 Annual meeting, Milano, Italia, 13.-17.5.2024

Osallistuin SLY:n apurahan mahdollistamana SIOP-E:n eli kansainvälisen lasten hemato-onkologiyhdistyksen Euroopan jaoston vuosikokoukseen Milanossa 13.-16.5.2024. Kokouksen ohjelma on rakennettu niin,että alkuviikolla kokouksen kolme ensimmäistä päivää aiheet keskittyvät hematologisiin maligniteetteihin ja ennen kaikkea ALL:aan. Torstaina ja perjantaina käsitellään kiinteitä kasvaimia.

Saavuin sateiseen Milanoon maanantaina aamupäivällä. Alun perin minulla ei pitänyt olla kongressissa omaa esitystä, mutta muutamaa viikkoa aiemmin sain tietää, että minun toivotaankin esittelevän yhdessä SIOP-E:n edustajien kanssa Polaris-hanketta, jossa tehdään useammasta eurooppalaisesta ALL:n hoitoprotokollasta pelilautatyyppiset in-clinic-boardit sekä nettisivut, joilla hoitoprotokolla esitellään helppotajuisempana tiekarttana, jonka avulla ammattilaisen on helpompi selittää hoitoprotokollaa potilaalle ja tämän perheelle. Perheet pystyvät myös palaamaan materiaaliin kotona nettisivujen kautta. Nettisivuille tulee myös paljon lisämateriaalia, jossa selitetään mm. kuvin ja videoin, miten ja miksi eri hoitotoimenpiteitä tehdään. Hanke on alunperin lähtöisin parantuneen potilaan äidiltä, joka on luonut hankkeen visuaalisen ilmeen. Itse olen yhdessä tanskalaisen kollegan kanssa auttanut häntä muuttamaan meillä käytössä olevan ALLTogether1-protokollan koukeroita Polaris-hankkeeseen sopivaan muotoon. Ensimmäisenä kokouspäivänä keskittymiseni meni siis pitkälti siihen, että tapasin hankkeen edustajat ensimmäistä kertaa paikan päällä aiempien Teams-tapaamisten sijaan ja esitimme hankkeen yleisölle.

Ensimmäisenä kokouspäivänä ehdin oman esitykseni lisäksi kuulla päivitystä mm. korkeariskipotilaiden hoidosta (jatkuva vs. blokkihoito), inotutsumabista, MRD:n käytöstä eri protokollista sekä NGS-pohjaisesta MRD:stä. Toisena kokouspäivänä valitsin kliinisempiä aiheita ja kuuntelin mielenkiintoisia luentoja mm. farmakokinetiikasta, joista erityisesti jäi mieleen esitys lihavuuden vaikutuksesta, joka ei olekaan niin yksiselitteinen eri lääkkeiden kohdalla. Lisäksi toiselta päivältä jäi erityisesti mieleen esitys hoitojen aikaisista ruokavaliorajoituksista suhteessa neutropenisten bakteeri-tai sienisepsisten ilmaantuvuuteen. Kolmantena kokouspäivänä keskityin omaan tutkimusaiheeseenikin liittyvään Exercise oncology -sessioon sekä kuuntelin useita mielenkiintoisia luentoja geneettisestä syöpäalttiudesta. Neljäntenä päivänä ehdin vielä kuunnella uusimpia tuulia neuroblastoomaan sekä Wilmsin kasvaimeen liittyen, ennen lähtöä lentokentälle ja kotimatkalle.

Pitkien kokouspäivien jälkeen en osallistunut viralliseen iltaohjelmaan, vaan tutustuin sateiseen Milanoon lähinnä kollegan kanssa lenkkeillen. Yhtenä iltana kokoonnuimme koko suomalaisporukan kanssa perinteiseen tapaan yhteiselle illalliselle.

Kokous oli erittäin antoisa sekä tieteellisesti, että kliinisen työn kannalta ja samalla oli mukavasti aikaa vaihtaa ajatuksia myös kollegojen kanssa.

Lämpimät kiitokset Suomen Lastenlääkäriyhdistykselle kongressimatkani mahdollistamisesta.

Liisa Järvelä

Lasten hemato-onkologi, Tyks ja Turun yliopisto